Pz.Kpfw. VIII Maus
Pz.Kpfw. VIII Maus (azaz Egér)
A harckocsik több mint nyolcvanéves története során jó néhány olyan konstrukció született, mely életképtelennek, használhatatlannak bizonyult. A máig előállított számos típust szemlélve megállapítható, hogy a legutóbbi időkig kevés harckocsi teljesítette maradéktalanul a klasszikus hármas követelményt: a mozgékonyságot, a tűzerőt és a védettséget. Mindezek ellenére, minden - iparilag erre képes - ország igyekezett lehetőleg jobb harckocsit előállítani, mint a potenciális ellenfél, vagy akár a szövetséges. Máig döbbenet hallható ki azoknak a magyar katonáknak elbeszéléseiből, akik szembetalálták magukat a szovjet T–28-as vagy T–35-ös monstrumokkal. Az amúgy félelmetes megjelenésű járművek azonban fiaskónak bizonyultak. A háború során a brit ipar is megépítette a maga 80 tonnás életképtelen - Tortoise (Teknősbéka) nehéz harckocsiját, amely nem volt bevethető. A második világháború alatt a világ legnagyobb ipari kapacitásával rendelkező országában, az Egyesült Államokban, szintén kifejlesztettek - nem kis költséggel és hosszú évek alatt - egy önjáró löveget, mely nemcsak 90 t-s tömege miatt bizonyult teljes melléfogásnak, hanem felépítése miatt is.
A harckocsik fejlesztésében igen komoly erőfeszítéseket tanúsító Németország természetesen nem maradhatott ki a sorból. Egy 100 tonnás "áttörő harckocsi" megépítésének igénye már 1940-ben, a lengyel hadjárat értékelése után felvetődött szakmai körökben. Mégis, a Maus (egér) kifejlesztésének ötlete 1941-re vezethető vissza, mikor a Szovjetuniót megtámadó német csapatokra a meglepetés erejével hatott a T–34 és KV harckocsik megjelenése. E két típussal folytatott küzdelem során hihetőnek tűnt az a feltételezés, hogy létezik - vagy készül - szovjet oldalon egy még nagyobb és erősebb, 100 tonnás harckocsi is. Miután a németek a 88 mm-es légvédelmi lövegben megtalálni vélték a szovjet harckocsik ellenszerét, csökkent a félelem egy még nagyobb ellenséges járműtől, ezért a saját óriásharckocsi kifejlesztésének gondolata egy időre elaludt. 1942 júniusában merült fel ismét a nehéz harckocsi ötlete. Ferry Porsche írja le a beszélgetést, mely Hitler és apja között zajlott le ebben az időben. Hitler nem harckocsit akart terveztetni a szó hagyományos értelmében, hanem egy nagy tűzerővel rendelkező "mozgó bunker"-t. A nyugati szövetséges partraszállás még nem öltött formát, Hitler azonban - mint előadta - arra gondolt, hogy egy ilyen várható akciót megelőző tüzérségi és légi csapás az Atlanti Fal telepített lövegeinek nagy részét kikapcsolja. Ekkor a jól védett bunkerjaikból előkúszó Maus-ok a kiesett lövegeket pótolják.
TECHNIKAI PARAMÉTEREK:
• Típus: (szuper)nehéz harckocsi
• Hossza: 10,2 m
• Szélessége: 3,71 m
• Magassága: 3,63 m
• Tömege: 188 t
•